Bardzo ważne w żywieniu są warzywa zielone. Nie tylko wegetarian. Są one ważnym źródłem składników mineralnych, przede wszystkim potasu, fosforu, wapnia, magnezu i żelaza, a także witamin z grupy B.
Dodatkowo witaminy C, beta-karotenu czy kwasów organicznych takich jak na przykład: cytrynowy i jabłkowy. Znajdziemy w nich także błonnik, który wspomaga i usprawnia proces trawienia. Cukry, które znajdują się w warzywach są idealnym źródłem energii.

.warzywa zielone.

.brokuły.

Są przede wszystkim bogactwem cennych wartości odżywczych. Aby nie straciły koloru trzeba je gotować bez przykrycia, a nieprzyjemny zapach podczas gotowania możemy załagodzić dodając do wody odrobinę mleka lub skórkę z chleba.
Te warzywa zielone podawać dzieciom już od 7 miesiąca życia. W 100g produktu znajduje się 2,82g białka; 6,04g węglowodanów; 0,37g tłuszczy; 2,6g błonnika. Mają także bardzo niską kaloryczność, w 100g mieści się tylko 34 kcal

.brukselka.

Odmiana kapusty o specyficznym smaku i zapachu. Jest bardzo smaczna i pożywna. Zawiera spore ilości witaminy K oraz beta-karotenu, a także witaminy z grupy B i witaminę E. Zawiera dość dużo kwasu foliowego, a także składniki mineralne takie jak: potas, mangan, magnez, wapń i żelazo.
Gotujemy bez przykrycia przez ok 15 minut. Można podawać ją już dzieciom od 6 miesiąca życia. W 100g produktu znajdziemy: 3,38g białka; 9,15g węglowodanów; 0,3g tłuszczy; 3,8g błonnika. 100g to 43 kcal.

.cukinia.

Odmiana dyni, nazywana też kabaczkiem. Niskokaloryczne warzywo z mnóstwem składników odżywczych. Ogromne ilości witaminy C, ciut mniej B3 i B6, beta-karoten, kwas foliowy i pantotenowy. Magnez, potas i cynk.
Uznaje się ją za warzywo moczopędne ze względu na dużą zawartość wody. Cukinię przechowujemy maksymalnie 3 dni w lodówce. Jest to warzywo lekkostrawne o delikatnym smaku. Można podawać dzieciom w wieku 6 miesięcy. A co znajdziemy w 100g produktu? 2,6g białka; 3,4g węglowodanów; 0,4g tłuszczy; 1g błonnika; tylko 21 kcal

.jarmuż.

Bogaty w beta-karoten, ma w sobie najwięcej wapnia wśród warzyw. Stanowi dobre źródło witaminy C, witamin z grupy B. Niewielką ilość witamin rekompensują nam składniki mineralne: mangan, miedź, potas, wapń, magnez i żelazo.
Przyrządza się podobnie jak szpinak, a jeść go może maluch, który ukończył 8 miesiąc życia. 100g zawiera: 3,3g białka; 10,1 węglowodanów; 0,2g tłuszczy; 2g błonnika; 50 kcal

.koper włoski.

Spore ilości witaminy C i kwasu foliowego oraz niewielkie ilości beta-karotenu. Główne składniki mineralne to potas i mangan oraz mniejsze ilości wapnia, magnezu i żelaza. Znajdziemy w nim także rutynę, która usprawnia naczynia krwionośne.
Dzieciom podajemy po skończeniu 6 miesiąca życia. W 100g produktu:
1,2g białka;7,2g węglowodanów; 0,2g tłuszczy; 3,1g błonnika. Ma tylko 31kcal

.ogórek.

Należy do roślin dyniowatych, występuje w nim witamina K oraz odrobina witaminy C i kwasu pantotenowego. Niewielki ilości manganu, potasu i magnezu. W upalne dni zaspokajają pragnienie i nawadniają komórki ciała.
Można podawać dziecku po skończonym 10 miesiącu życia. W 100g produktu:
0,65g białka; 3,13g węglowodanów; 0,11g tłuszczy; 0,5g błonnika. Porcja stu gramowa ogórka to tylko 16 kcal

.sałata.

Pamiętajmy, że liście muszą być jędrne, soczyste i bez nalotu, a końcówka powinna być biała. Witaminy występujące w sałacie to przede wszystkim K i C, beta-karoten, kwas foliowy, witaminy z grupy B, a także mangan, potas, żelazo i wapń.
Te warzywa zielone można podać dziecku po skończonym 12 miesiącu życia. Sałata lodowa pochodzi głównie z upraw mocno nawożonych. 100g: 1,4g białka; 2,1g węglowodanów; 0,2g tłuszczy; 1,1g błonnika; 13kcal.

.szpinak.

Zbiera się go kilkakrotnie w ciągu roku, w zimie jednak lepiej sięgać po ten mrożony. Witaminy to przede wszystkim beta-karoten, K, C, B6, B2, E oraz kwas foliowy. Jedyny minus szpinaku to znajdujący się w nim kwas szczawiowy, który w połączeniu z wapniem tworzy szczawian wapnia – nieprzyswajalny przez człowieka.
Można go spożywać na wiele sposobów. Te warzywa zielone dzieciom podajemy po skończonym 7 miesiącu życia.  100g produktu to: 2,9g białka; 3,4g węglowodanów; 0,4g tłuszczy; 2,2g błonnika. 100g szpinaku to tylko 20 kcal

Nigdy nie przepadałam za warzywami, a teraz jestem od nich uzależniona. Szpinak kocham we wszystkich odsłonach, a najchętniej sięgam po niego w pysznych koktajlach.

A ty lubisz warzywa zielone?