Jak dbać o włosy w domu? To nic trudnego, wystarczy poznać to, czym chcemy sobie pomóc.
uroda

Porozmawiajmy o włosach. Lekcja 1.

Włosy są naszą wizytówką. Te naturalne, koloryzowane, krótkie czy długie, proste lub kręcone. Dlatego niezależnie od ich stanu powinnyśmy dbać o nie zawsze i wszędzie. Pamiętać o ich potrzebach. A zatem jak dbać o włosy?

Tłuszcze, witaminy, składniki mineralne.

OLIWA Z OLIWEK

Chroni przed UV, nawilża, wygładza, natłuszcza włosy. Jest często spotykana w szamponach, maskach oraz odżywkach. Jak dbać o włosy przy użyciu oliwy?
Jeśli masz ją w domu dodaj dwie łyżeczki oliwy do surowego żółtka oraz wyciśnij pół cytryny. Nałóż na włosy wilgotne, załóż foliowy czepek i umyj włosy po 30 minutach. Powtarzaj zabieg 2-3 razy w miesiącu.

OLEJ RYCYNOWY

Przyłącza się do keratyny (keratyna to białko, z którego zbudowane są włosy, skóra czy paznokcie), natłuszcza i nabłyszcza. Jest emulgatorem, który umożliwia powstanie emulsji oraz zapewnia jej trwałość. Znajduje się w składach odżywek i masek nie tylko przeznaczonych do włosów, ale także spotkać go można w odżywkach do rzęs czy brylantynach.
 
Po prostu weź trochę oleju na dłoń i rozprowadź na całą długość włosów, zaczynając od skóry głowy i idąc w kierunku końcówek. Dobrze wetrzyj go we włosy. Po 15-20 minutach umyj je.

OLEJ Z AWOKADO

Regeneruje, chroni przed UV, uzupełnia niedobory lipidów we włosach. Przeznaczony do włosów suchych, w maskach regenerujących i odżywczych. Wykorzystaj olej z awokado w domu. Jak dbać o włosy razem z nim?
Obierz i utrzyj awokado na papkę. Dodaj łyżkę miodu oraz 2 łyżeczki oliwy z oliwek. Dokładnie wymieszaj, nałóż na włosy, a po 20 minutach spłucz i umyj delikatnym szamponem.

OLEJ SŁONECZNIKOWY

Nawilża, wzmacnia bariery ochronne włosów, działa przeciwrodnikowo i przeciwzapalnie. Spotkamy go w maskach i odżywkach. Olej słonecznikowy w praktyce.
Gdy masz włosy bardzo suche, to wystarczy po umyciu ich szamponem i odciśnięciu nadmiaru wody ręcznikiem, zaaplikować odrobinę oleju słonecznikowego w same włosy, nie spłukiwać.

Jak dbać o włosy przy użyciu witamin?

WITAMINA A – wspomaga zahamowanie zaburzeń wzrostu włosów i ogranicza łupież. Masło, mleko i produkty mleczarskie, jaja, niektóre tłuste ryby. Szczególnie bogata w nią jest wątroba. 
 
WITAMINA E – naturalny  antyutleniacz, działa przeciwrodnikowo, nadaje włosom połysk.
Soja, kiełki zbóż, oleje roślinne – słonecznikowy i sojowy, jaja świeże całe, żółtko jaja. Kasze – jęczmienna i gryczana, zboża, orzechy, szparagi, tran, masło, masło roślinne. Oraz kapusta – czerwona i włoska, jarmuż, groszek zielony, brukselka, fasola biała, groch, płatki owsiane.
 
WITAMINA D – reguluje wzrost włosów oraz pracę gruczołów łojowych. Ryby morskie oraz oczywiście tran. Węgorz, śledź, szprot, makrela, łosoś. Wątroba cielęca, wątroba wieprzowa, wątroba wołowa, wątroba barania. Żółtko jaja, świeże jaja, masło, masło roślinne, sery żółte.
 
WITAMINA C – Przeciwutleniacz, zwiększa wydajność układu odpornościowego, przyspiesza gojenie się ran, zwiększa produkcję kolagenu i podstawowych białek w całym organizmie. Jak dbać o włosy przy pomocy witaminy C? Porzeczka czarna, biała i czerwona, agrest, grejpfrut, cytryna. Rabarbar, bób, kapusta, kalafior, szczypior, pory cebula, groszek zielony, ziemniaki, pomidory.
 
WITAMINA H – redukuje łysienie męskie oraz likwiduje łojotok i łupież. Działa wzmacniająco. Wspomaga funkcję tarczycy. Ziarno pszenicy, jaja, mleko, kurczak, śledź, wieprzowina, wołowina. Owoce takie jak na przykład banany, winogrona, pomarańcze. Warzywa: kalafior, groch, szpinak, cebula, sałata, buraki, marchew, kapusta, drożdże, grzyby.
 
WITAMINA P I PP – jest współodpowiedzialna za dostawy energii dla wzrostu włosów, jak i za prawidłową budowę łodygi włosa. Gdzie? Drożdże, wątroba wieprzowa i cielęca, mięso wołowe, mięso wieprzowe. Niełuskane ziarno pszenicy, pełnoziarnisty chleb, marchew, chleb biały, groszek, szpinak, jabłka, kapusta, pomarańcze, ziemniaki, makrela.
 
WITAMINY Z GRUPY B – niedobory tych witamin mogą powodować przetłuszczanie się skóry głowy i tłuste włosy. Odpowiadają za prawidłową budowę i funkcjonowanie skóry oraz włosów. Drożdże, wątroba wieprzowa i cielęca, mięso wieprzowe i wołowe . Poza tym jaja, niełuskane ziarno pszenicy, płatki owsiane, pełnoziarnisty i biały chleb, mleko, ziemniaki, szpinak, marchew, kapusta.

Zadbaj o składniki mineralne.

CYNK – wpływa na odpowiednią budowę włosów, działa złuszczająco i wspomaga proces leczenia łojotoku. Nie powoduje nadmiernego wysuszenia i łuszczenia naskórka. Jego niedobór z kolei powoduje wypadanie włosów.
SIARKA – reguluje czynności gruczołów łojowych. Z roślin zawierających aktywną siarkę sporządza się wyciągi, które są stosowane do zwalczania łojotoku, łupieżu i leczenia wypadania włosów.
KRZEM – reguluje sprężystość i elastyczność włosów. Ogranicza nieco wypadanie włosów. Polepsza krążenie i dotlenia skórę. Stosowany jest przy nadmiernym wypadaniu włosów.

A ty jak dbasz o włosy?